Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2019 | Begroting 2020 Primair | Raming 2020 na VJN | Mutaties t/m NJN | Raming 2020 na NJN | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -8.788 | -9.407 | -9.343 | 210 | -9.133 | ||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | -3 | ||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
Totaal programma | -8.791 | -9.407 | -9.343 | 210 | -9.133 |
Toelichting verschillen Voorjaarsnota - Najaarsnota
In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties uit de Najaarsnota toegelicht. Voor een toelichting op de mutaties uit de Voorjaarsnota verwijzen wij u naar de Voorjaarsnota 2020.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Datum | 2020 | Invest. | |
Mutaties Voorjaarsnota | ||||
Besluitvorming tot en met Voorjaarsnota: | ||||
Voorjaarsnota 2020 | 9-jul-20 | 65 | - | |
Totaal mutaties t/m Voorjaarsnota | 65 | - | ||
Mutaties Najaarsnota | ||||
1. Besluitvorming tot Najaarsnota: | ||||
1.1 | Jaarstukken 2019 | 9-jul-20 | -58 | - |
1.2 | Onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen | 24-sep-20 | -39 | - |
2. Overige wijzigingen Najaarsnota | ||||
2.1. | Kosten bedrijfsvoering | 251 | - | |
2.2. | Flexibel werken en aanschaf laptops | - | -44 | |
Totaal mutaties Najaarsnota | 154 | -44 | ||
Totaal mutaties Programma Overhead | 154 | -44 |
1.1 Jaarstukken 2019
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2019 heeft de gemeenteraad besloten om de budgetten voor planmatig onderhoud werkplaats (€ 35.000) en het publiceren van bouw- en milieudossiers op de website (€ 23.000) over te hevelen naar 2020. Deze budgetoverheveling is gedekt uit de reserve lopende projecten. Zie ook programma Ons geld (1.1).
1.2 Onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen
Op 24 september 2020 besloot de raad om het jaarlijkse exploitatiebudget voor dagelijks- en contractueel onderhoud van onze gemeentelijke gebouwen structureel te verhogen tot € 331.000. Voor gebouwen die onder dit programma vallen, betekent dit een meerlast van € 39.443.
2.1 Kosten bedrijfsvoering
Actualisatie van de kosten van de bedrijfsvoering levert in totaal een voordeel op van € 251.000. Dit bedrag is met name veroorzaakt door:
- Door latere invulling van vacatures hebben we € 279.000 (voordeel) minder uitgegeven aan salariskosten.
- In verband met corona maken diverse medewerkers overuren en maken we extra kosten voor aanpassingen en maatregelen in het gemeentehuis en de gemeentewerf. Daarentegen besparen we op de kantoorkosten doordat medewerkers thuiswerken. Per saldo ramen € 27.000 (nadeel) bij.
- Het budget voor ICT (automatisering) verhogen we met € 40.000 (nadeel). Om meer zicht en grip te krijgen op de financiële situatie uit het Sociaal Domein hebben we extra kosten moeten maken voor ondersteuning van het “datagedreven sturen”. De nieuwe Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpk) leidt tot een aanpassing van de werkwijze. Dit is een eenmalig project waarna alle gemeenten in Nederland vanuit dezelfde Landelijke voorziening gaan werken. Onze inwoner hoeft vanaf dat moment nog maar bij één loket na te gaan of er gemeentelijke beperkingen gelden.
- De aanpassing van de huisvesting voor het Sociaal Team (geraamd € 40.000) heeft niet in 2020 plaatsgevonden. Daarnaast vallen de kosten voor werkruimtes in de kernen € 10.000 lager uit. In totaal € 50.000 voordelig.
- Wij voeren in 2020 nog een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) uit voor de gemeentewerf. De kosten hiervan bedragen € 35.000 (nadeel).
- De DAR huurt de voormalige werkplaats in Beek voor € 2.000 per maand. De huurovereenkomst is ingegaan op 14 januari 2020. We verhogen nu de raming met € 23.000 (voordeel).
- Diverse kleine budgetbijstellingen € 1.000 (voordeel).
2.2 Flexibel werken en aanschaf laptops
Door de coronacrisis en de daarbij komende verplichting om (meer) thuis te werken, is het ineens acuut nodig om flexibel werken meer te faciliteren. In het medewerkers onderzoek van deze zomer, hebben collega’s ook aangegeven dat ze dit van ons verwachten. De eerste stap hierin is nu investeren in laptops voor alle medewerkers. Die zowel thuis als op het gemeentehuis goed gebruikt kunnen worden. De aanschafkosten van deze laptops bedragen € 44.000. In de begroting 2021 en verder is al rekening gehouden met de kapitaallasten van deze investering.